Pages

Sunday, January 12, 2014

Vit som Beyoncé?!

"Tja, varför inte?" tänkte jag och packade ner min kamera i väskan. El-tandborsten och en string fick också hänga med. Redo att ta över världen, eller Ayutthaya så att säga. 
Limousines cockpit
Så min sista dag i 2013 blev alltså en resa till djungeln, så kallad Ayutthaya, drygt 2t med bil från Bangkok. Vad händer där undrar du? Inget särskilt, om du inte är khao förstås...

 ...
...
...Vi (jag, syrran, babybrorsan(som du ser ovan), pappa och min thai styvmor) klev ur minibussen vid vår slutdestination och vände oss mot en stirrande flock Thai invånare.

(invånare från lilla hembygden)
"Fan. Hur ser jag ut?" tänkte jag och började leta hål/fläckar på mina kläder. Då klev fram en dam i all förvirring och pekade på syrrans hud, "khao khao." sa hon med sitt tandlösa leende, "vit vit."

Att vara vit anses som väldigt vackert i Thailändsk kultur, precis som vi Skandinaver strävar för att få lite färg på kroppen. Ju vitare ju bättre tänker dom, mens vi gladeligen offrar vår hy till solens stekning, eller hur?



...Jag är ju då ofrivilligt albino(njae, men jo..), vilket gav oss lika mycket uppmärksamhet och service i denna lilla hembygd som Beyoncé i en mataffär. Trevligt, eller hur?
...
Så om ni nånsin känner för att leka albino-Beyoncé, är det bara att ta en sväng förbi Ayutthaya.
Jag kan lova er non-stop blickar, barns pekfinger, tvångsfoder och spontana photo-shoots.
..If you're in to that.. Hälsa!

XOXO
 LYCKAN


Här är fler topnotch bilder jag fotade för Kinggoya under vistelsen:
http://www.kinggoya.com/a-village-welcome-for-2014/

No comments:

Post a Comment